Wednesday 19 July 2017

Tempoh Khatam Al-Quran


Membaca Al-Quran adalah tanda hati seseorang itu bersih
Berkata Uthman bin Affan: Jika bersih hatimu, hatimu tidak akan kenyang dengan kata-kata Tuhanmu.)Fadhail Utman bin Affan m/s 115-116)

Setiap huruf yang dibaca akan diberi ganjaran 10 hasanah. Setiap muka surat Al-Quran tidak kurang daripada 300 huruf, maka setiap muka surat yang dibaca akan berhasil 3000 hasanah!

Al-Quran itu mempunyai barakah. Penulis selalu melihat orang yang selalu beriltizam membaca Al-Quran setiap hari akan mendapati hidupnya itu penuh dengan barakah, hilang perasaan gundah gelana, hidupnya teratur tiada aral melintang dan masa depan cerah.

Manakala orang yang tidak membaca Al-Quran, hidupnya penuh kesedihan, bala bertimpa-timpa, hati serabut , dada terasa sempit. Allah menjanjikan siapa yang beramal soleh, akan hidup bahagia dunia dan akhirat.

“Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya KEHIDUPAN YANG BAIK, dan sesungguhnya akan Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah mereka kerjakan”(Surah An-Nahl ayat 97)

TEMPOH KHATAM AL-QURAN
1- Tiada dalam Al-Quran dan Hadis yang menunjukkan wajibnya seseorang itu khatam Al-Quran dalam masa-masa tertentu. Tetapi disunatkan untuk khatam Al-Quran paling kurang sekali sebulan, dan paling banyak pun seminggu sekali.

Ini adalah berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Al-Bukhari, sabda Nabi: “Bacalah (khatamkanlah) Al Quran dalam sebulan.” ‘Abdullah bin ‘Amr lalu berkata, “Aku mampu menambah lebih dari itu.” Beliau pun bersabda, “Bacalah (khatamkanlah) Al Qur’an dalam tujuh hari, jangan lebih daripada itu.” (HR. Bukhari No. 5054).

2- Dimakruhkan seseorang itu mengkhatamkan Al-Quran dalam masa 3 hari sekali. Ini adalah berdasarkan hadis:
Dari Abdullah bin Amru, beliau mengatakan bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Tidak akan dapat memahami/menghayati Al-Qur’an, orang yang membacanya kurang dari tiga hari.” (HR. Abu Daud)

Larangan mengkhatamkan Al-Quran dalam masa 3 hari ini adalah jika dilakukan terus menerus, tetapi jika ada waktu-waktu fadhilat(seperti  bulan Ramadan, atau 10 hari pertama Zulhijjah), diutamakan untuk memperbanyak membaca Al-Quran untuk mendapat fadhilat-fadhilat pada waktu tersebut.

Ibnu Rajab Al-Hanbali berkata:
“Bahwasanya larangan mengkhatamkan Al-Quran kurang dari tiga hari itu adalah apabila dilakukan secara terus menerus. Adapun pada waktu-waktu yang terdapat keutamaan padanya seperti bulan Ramadhan terutama pada malam-malam yang dicari/diburu padanya lailatul qadr atau pada tempat-tempat yang memiliki keutamaan seperti Makkah bagi siapa saja yang memasukinya selain penduduk negeri itu, maka disukainya untuk memperbanyak membaca Al-Qur’an, dalam rangka memanfaatkan (keutamaan) waktu dan tempat tersebut. Ini adalah pendapat Ahmad, Ishaq, dan selainnya dari kalangan ulama”.(Latha’iful Ma’arif m/s 171).

3- Dimakruhkan TIDAK mengkhatamkan Al-Quran dalam masa kurang 40 hari. Sekiranya lebih 40 hari tidak lagi khatam Al-Quran, ditakuti termasuk daripada kalangan orang-orang yang meninggalkan Al-Quran.
Ibnu Qudamah berkata:

يكره أن يؤخر ختمة القرآن أكثر من أربعين يوما...وقال أحمد : أكثر ما سمعت أن يختم القرآن في أربعين . ولأن تأخيره أكثر من ذلك يفضي إلى نسيان القرآن والتهاون به ، فكان ما ذكرنا أولى ، وهذا إذا لم يكن له عذر ، فأما مع العذر فواسع له " انتهى من " المغني " (1/459)

“Dimakruhkan seseorang melewatkan khatam Al-Quran lebih daripada 40 hari… Ahmad mengatakan bahwa waktu maksimum seorang mengkhatamkan Al Qur’an adalah empat puluh hari, karena mengkhatamkannya melebihi dari waktu itu (40 hari) dapat mengakibatkan dirinya melupakan Al Qur’an dan dianggap telah meremehkan Al Qur’an, dan apabila hal itu terjadi jika seseorang itu tidak mempunyai keuzuran, dan jika dia mempunyai keuzuran tidak mengapa.” (Al-Mughni juz 1 hal 459)

4- Mungkin kita terasa pelik, bagaimana pula para Salaf boleh mengkhatamkan Al-Quran beberapa kali dalam masa sehari?

Al-Bukhari mengkhatamkan Al Qur’an pada siang bulan Ramadhan setiap harinya dan setelah melakukan solat tarawih beliau mengkhatamkannya setiap 3 malam sekali.

Al-Qasim bin ‘Ali berkata menceritakan ayahnya Ibnu ‘Asakir (pengarang kitab Tarikh Dimasyqi): Beliau adalah seorang yang sangat rajin melakukan solat berjama’ah dan rajin membaca Al-Qur’an, beliau mengkhatamkannya setiap Jumaat, dan mengkhatamkannya setiap hari pada bulan Ramadhan serta beri’tikaf di menara timur.

Abu Bakar bin Ayyash mengkhatamkan Al-Quran setiap hari selama 30 tahun! Pada akhir umurnya dia berkata kepada anaknya: Wahai anakku jangan bersedih, adakah kamu takut Allah akan menyeksa aku, sedangkan aku telah mengkhatamkan Al-Quran dalam bilik ini 24 ribu kali!!

24 ribu kali jika dibahagikan 365 hari, ini bermaksud Abu Bakar bin Ayyash telah mengkhatamkan Al-Quran terus-menerus setiap hari selama 65.8 tahun!

Bagaimanakah mereka dapat melakukan perkara besar dalam waktu yang singkat?
Berkata Al-Hafiz ketika mensyarahkan hadis:

 "Dimudahkan untuk Nabi Daud untuk membaca, dia pernah menyuruh orang untuk memasangkan pelana pada tunggangannya, dan dia mengkhatamkan membaca Al-Quran(Zabur) terlebih dahulu sebelum pelananya selesai dipasangkan untuk tunggangannya”(Al-Bukhari:4344)

Berkata Al-Hafiz:”Pada hadis ini menunjukkan barakah itu boleh turun pada waktu yang singkat, sehingga seseorang itu boleh melakukan banyak pekerjaan dalam waktu yang singkat. Berkata An-Nawawi: Paling banyak yang kami pernah mendengar orang yang membaca Al-Quran 4 kali khatam pada waktu malam, dan 4 kali khatam pada waktu siang” (Fathul Bari jilid 6 muka surat 455)

Apa hukumnya mengkhatamkan Al-Quran kurang daripada 3 hari? Bagaimana pula dengan hadis melarang seseorang mengkhatamkan Al-Quran kurang daripada 3 hari?

Jawapannya: Tidak boleh difahami dalam hadis di atas bahawa mengkhatamkan Al-Quran kurang daripada 3 hari itu dilarang, kerana orang yang membaca kurang daripada 3 hari ternafi padanya  kefahaman bukannya ternafi padanya pahala membaca Al-Quran.  Jika orang yang mengkhatamkan Al-Quran kurang daripada 3 hari itu  faham Al-Quran, dan dia mampu untuk melaksanakan kewajipan-kewajipannya (seperti mentarbiah, memberi nafkah kepada anak, solat 5 waktu dan lain-lain) tidak terlarang kepadanya lagi.

5- Sesetengah orang berkata
“Apa guna baca Quran banyak-banyak tapi tak faham. Faham lagi baik daripada baca banyak  dengan tak faham!”

Perlu diketahui seseorang itu dianjurkan untuk khatam Al-Quran paling kurang sebulan sekali. Masa yang diperuntukkan untuk membaca Al-Quran itu perlu ada dalam jadual kehidupan seharian seorang Islam.

Masa untuk faham Al-Quran,tadabbur, baca tafsir atau terjemahan pula hendaklah diperuntukkan untuk masa-masa lain selain waktu membaca Al-Quran.

Ramai orang guna helah di atas untuk mengelakkan diri daripada membaca Al-Quran, lantas mereka terpedaya dengan syaitan lalu mereka meninggalkan Al-Quran seluruhnya.

Wallahua’lam

No comments:

Post a Comment