Friday 4 April 2014

Big Bang

Alam semesta ini dan juga segala atom-atom hanyalah terhasil selepas daripada letupan yang besar yang dipanggil Big Bang. Para saintis telah membuat pelbagai ujikaji pada hal ini, sama ada pada kronologi(kejadian peringkat demi peringkat), baki radiasi letupan ini dan bahkan ada yang cuba untuk mengatakan Big Bang ini tidak benar.  

Sesungguhnya kejadian Big Bang ini merupakan suatu permulaan bagi segala benda, manusia, haiwan, bumi, matahari, bulan planet adalah hasil daripada letupan ini. Dan ia juga salah satu tanda-tanda yang menunjukkan kebesaran dan kebijaksanaan Allah mencipta manusia, bagaimana Dia boleh mencipta alam ini daripada tiada kepada ada adalah suatu benda yang amat ajaib dan pelik.  

Pada kejadian Big Bang ini, suhu pada setiap peringkat bagi letupan, bilangan atom, daya yang terlibat dan kadar intensiti daya tersebut terjadi pada suatu yang spesifik, sedikit ralat daripada mana-mana bahagian akan menyebabkan alam ini tidak mungkin wujud, walaupun ralat itu berlaku pada kadar yang dekat pada 0 .

  1. Saat 0 pada umur alam semesta ini. Ketika ini jirim(matter) dan antijirim(antimatter) masih belum wujud. Dan apabila letupan itu berlaku diakui bahawa t(time)= 0 dalam Fizik. Ini bermakna tiada apa yang wujud pada t=0. Perlu diketahui pula segala peraturan-peraturan Fizik tidak boleh digunapakai dalam hal ini, kerana segala peraturan itu hanya wujud selepas itu. Kejadian yang boleh dijelaslan oleh Fizik ialah pada 10^-43 dan ke atas, yang mana ianya ialah angka unit paling kecil bagi masa. Saat ini adalah saat yang tidak boleh difahami manusia kerana terlalu kecil daripada milisaat itu sendiri. Tenaga dan masa hanya boleh dijelaskan pada saat ini. Pada masa ini suhu itu mencecah 10^32 Kelvin, yang mana jika kita bandingkan dengan matahari yang bersuhu 10^8 K, dan bintang yang paling panas yang pernah diketahui pula ialah 10^11 K, suhu ini terlampau panas!  

2. Saat 10^-37, suhu pada masa ini menurun pada 10^29 K. Tiada atom yang tercipta pada saat ini.  

3. Saat 10^-2, suhu pada masa ini menurun pada 100 billion darjah. Partikel seperti proton dan neutron (yang membentuk nukleus) masih belum lagi muncul. Yang ada hanyalah electron dab positron(yang juga dikenali sebagai anti-electron), kerana suhu dan kelajuan alam semesta pada ketika ini hanyalah membenarkan pembentukan partikel-partikel ini.  

4. Saat 10^-1, suhu pada masa ini ialah 30 billion darjah. Neutron, proton dan partikel atom yang lain telah muncul.

  5. Saat 1, ketumpatan pada masa ini amat luar biasa, iaitu 3.8 bilion kg/litre. Yang mana kalau ketumpatan ini wujud di dataran Bumi, ia akan menelan seluruh Bumi ini.

6. Saat 14. Suhu turun pada 3 billion darjah dan terus berkembang pada kelajuan yang luar biasa. Pada peringkat ini nucleus bagi atom, seperti Hydrogen dan Helium telah terbentuk. Proton dan neutron telah mendapat keadaan yang selamat bagi kewujudan mereka, dan pada masa yang sama, proton dan neutron telah mula bergabung sesama mereka bagi membentuk atom.

  7. 3 minit 2 saat. Suhu pada masa ini ialah 1 billion darjah. Saat ini partikel-partikel seperti photon, proton, antiproton, neutrino, antineutrino amat banyak. Kuantiti kesemua partikel dan interaksi mereka untuk membentuk atom amat kritikal. Jika terdapat ralat, ia akan memusnahkan peringkat tenaga dan menghalang pertukaran tenaga kepada jirim.
Contoh kita ambil, apabila electron dan positron bertembung, ia akan menghasilkan tenaga. Contoh 10 electron bertembung 8 positron, tenaga terhasil dan pada akhirnya 2 electron terbebas.

Memandangkan electron ialah komponen bagi atom, ia diperlukan dalam kuantiti tertentu untuk membentuk alam ini. Sebaliknya jika kita katakan positron melebihi electron, positron akan menjadi bahan lebihan dan tenaga dihasilkan tetapi ia alam semesta tidak akan tercipta. Jika jumlahnya sama pula maka hanya tenaga yang dilepaskan dan alam juga tidak akan tercipta.  

8. 34 minit 40 saat. Suhu telah jatuh pada 300 juta darjah, manakala positron dan electron masih berterusan menghasilkan tenaga. Ketikamana kadar letupan itu makin berkurang, partikel-partikel ini akan saling berinteraksi. Atom hydrogen mula terbentuk daripada electron yang menetap pada proton.  

Setiap partikel yang dicipta selepas letupan itu tercipta pada masa, suhu, kelajuan yang spesifik, jika terdapat ralat alam semesta ini tidak mungkin terbentuk. Seperti kata-kataa Stephen Hawking

"If the rate of expansion one second after the big bang had been smaller by even one part in a hundred thousand million million, the universe would have recollapsed before it ever reached its present size."

  Ramai saintis mengakui bahawa kejadian permulaan bagi alam ini adalah hasil campurtangan yang Maha Bijaksana, seperti kata Hugh Ros  

"By definition, time is that dimension in which cause-and-effect phenomena take place. No time, no cause and effect. If time's beginning is concurrent with the beginning of the universe, as the space-time theorem says, then the cause of the universe must be some entity operating in a time dimension completely independent of and pre-existent to the time dimension of the cosmos. …It tells us that the Creator is transcendent, operating beyond the dimensional limits of the universe. It tells us that God is not the universe itself, nor is God contained within the universe"   "Within two years, Lemaître heard the news he had scarcely dared hope for. Hubble had observed that the light from galaxies was red shifted, and, according to Doppler effect, this had to mean the universe was expanding. Now it was only a matter of time. Einstein was interested in Hubble's work anyway and resolved to visit him at the Mount Wilson Observatory. Lemaître arranged to give a lecture at the California Institute of Technology at the same time, and managed to corner Einstein and Hubble together. He argued his "primeval atom" theory carefully, step by step, suggesting that the whole universe had been created "on a day which had no yesterday." Painstakingly he worked through all the mathematics. When he had finished he could not believe his ears. Einstein stood up and announced that what he had just heard was "the most beautiful and satisfying interpretation I have listened to" and went on to confess that creating the "cosmological constant" was "the biggest blunder" of his life."(Stephen Hawking's Universe: The Cosmos Explained, m/s 85-86)

Dan sebenarnya kejadian BigBang ini telah lama disebutkan Allah dalam Al-Quran 1400 tahun yang lalu.  

"Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu (pada asalnya) bercantum, lalu kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Kenapa mereka tidak mahu beriman?"(Al-Anbiya' 21:30)  

Expansion of universe  

"Dan langit itu Kami dirikan dengan kekuasaan Kami, dan Kami jualah yang sedang meluaskannya"(Az-Zariyaat 51:47)

No comments:

Post a Comment