Friday 18 April 2014

Fundamental forces

  Alam ini terbentuk daripada 4 daya asasi. Keempat-empat daya asasi ini terbentuk selepas daripada kejadian BigBang. Keempat-empat daya inilah yang membentuk segala aturan yang ada dalam alam ini.

Atom juga kerana interaksi daripada keempat-empat daya ini mampu untuk mengekalkan kewujudan mereka. Keempat-empat daya ini mempunyai intensiti daya yang berbeza.

  Daya-daya ini ialah (segala intensiti ditentukan standard unit)
1. Strong nuclear force = 15
2. Weak nuclear force = 7.03 x 10^-4
3. Electromagnetic force = 3.05 x 10^-12
4. Gravitational force = 5.90 x 10^-39  

Keempat-empat daya ini juga mempunyai medan impak yang berbeza. Contohnya, strong dan weak nuclear force beroperasi pada partikel-partikel dalam atom. Manakala Electromagnetic dan gravitational menguruskan pada penghimpunan atom-atom, atau dalam bahasa lain 'jirim'.  

A) Strong nuclear force = daya yang memegang partikel-partikel dalam nucleus, yang menyebabkan atom itu utuh tidak bercerai berai. Daya ini yang memegang proton dan neutron sekali dalam nucleus. Partikel yang mempunyai daya ini dipanggil "gluon" yang bermakna "gam" dalam bahasa Latin.  

Intensiti daya ini telah ditentukan supaya proton dan neutron dijarakkan pada satu jarak yang tetap. Jika daya ini kuat sedikit sahaja daripada asalnya, neutron dan proton akan bertembung. Jika lemah sedikit sahaja pula neutron dan proton akan bercerai.

Daya ini telah terzahir kekuatannya ketika pelepasanya di Hiroshima dan Nagasaki.  

B) Weak Nuclear Force Faktor yang paling penting dalam mengekalkan keseimbangan alam ini ialah keseimbangan dalam atom. Daya ini yang memainkan peranan penting dalam menjaga keseimbangan dalam nucleus atom yang mempunyai banyak bilangan neutron dan proton.  

Jika keseimbangan dalam nucleus telah tercapai, neutron jika diperlukan boleh ditukar kepada proton dan lantas, bertukar kepada atom yang lain.

Dengan itu, atom tidak perlu mengdisintegrasi untuk bertukar kepada atom lain dan meneruskan kewujudan atom itu.  

Daya ini penting supaya atom itu tidak mudah terbebas partikelnya dan memberi mudarat kepada manusia.  

C) Electro-magnetic Force. Setiap partikel mempunyai cas elektrik masing-masing, bergantung kepada struktur atom. Daya ini terdapat pada tengah-tengah antara cas-cas elektrik ini. Daya ini yang menyebabkan partikel yang mempunyai cas yang sama saling menolak, dan cas yang berbeza saling menarik.  

Sedikit perubahan pada intensiti tenaga ini akan menyebabkan electron lari daripada nukleus atau jatuh pada nucleus.

  D) Gravitational Force Daya ini sebenarnya dinamakan " mass atrraction force" sekalipun intensitinya paling sedikit, tetapi dengan jisim yang besar ia akan menarik satu sama lain. Daya inilah yang menyebabkan galaxy, bintang, planet berada dalam orbit masing-masing.  

Jika daya ini lebih kuat sedikit daripada asalnya, bumi akan tertarik pada matahari, ataupun kita semua akan tertarik ke teras bumi.

  Jika daya ini kurang sedikit daripada nilai asalnya, bumi akan tergelincir dari orbitnya, ataupun kita akan tersebar ke ruang angkasa

No comments:

Post a Comment